Zzp-contractmanagement

Het inzetten van professionals, zoals zzp’ers, is voor verschillende functies een goede uitkomst. Een zzp’er inhuren brengt vanuit organisatorisch en arbeidsrechtelijk oogpunt echter ook risico’s met zich mee. De Belastingdienst stelt namelijk een aantal eisen aan deze constructie. Niet alleen uw organisatie dient aan de nodige voorschriften te voldoen, u draagt als opdrachtgever ook de volledige verantwoordelijkheid voor de controle van de bedrijfsvoering van de ingehuurde zzp’er.

Een onvolledige of onjuiste werkwijze kan ertoe leiden dat de Belastingdienst concludeert dat er een fictieve dienstbetrekking tussen u, als opdrachtgever, en de veronderstelde zzp’er bestaat. U wordt dan gezien als feitelijk werkgever waardoor eventuele boetes, afdracht van sociale lasten en loonheffing voor uw rekening zijn. SWF ontzorgt u graag daarbij door de administratieve zaken en, indien gewenst, bovenstaande risico’s en verantwoordelijkheden van u over te nemen. Wij bieden namelijk zzp-contractmanagement Basis en zzp-contractmanagement Plus. Afhankelijk van de wensen die u heeft zal de ene of de andere variant voor uw organisatie geschikt kunnen zijn.

 

Zzp-contractmanagement Basis

In deze dienstverleningsvariant sluit u als organisatie met de zelfstandige professionals een overeenkomst van opdracht met elkaar. SWF zit dus niet ‘in de keten’ en heeft geen juridische relatie met de zzp’er. Enkele zaken die SWF vanuit deze dienstverlening voor u verzorgt:

  • Digitaal aanmeldproces.
  • VAR-controle van de zzp’er op geldigheid en of deze van toepassing is op de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden.
  • Checken polis bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
  • Controle urenregistratie en facturatie.
  • U ontvangt als opdrachtgever rechtstreekse facturen van de zzp’er(s) en ontvangt van SWF een opslagfactuur.

 

circle

 

Zzp-contractmanagement Plus

In deze dienstverlening wordt SWF een derde partij in de samenwerking en gaan wij de overeenkomsten aan met zowel uw organisatie als met de zzp’er(s) en/of diens leveranciers. SWF is hiervoor NEN-gecertificeerd. Op deze manier ontzorgen wij u op administratief gebied door het aangaan en beheren van inhuurcontracten en nemen wij de inhuurrisico’s van u over.

Uiteraard bepaalt u in overleg met de zzp’er het tarief. Op die manier bent u verzekerd van de juiste inzet voor de klus maar heeft u geen omkijken naar (financiële) administratie en overige zaken. Enkele zaken die SWF vanuit deze dienstverlening voor u verzorgt:

  • Digitaal aanmeldproces.
  • VAR-controle van de zzp’er op geldigheid en of deze van toepassing is op de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden.
  • Checken polis bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
  • Opstellen en beheren van contracten.
  • Overnemen (arbeids)juridische risico’s in het kader van Wet Ketenaansprakelijkheid.
  • Overnemen fiscale risico’s op gebied van aansprakelijkheid.
  • Controle urenregistratie en facturatie; u ontvangt als opdrachtgever één verzamelfactuur van SWF.
  • SWF betaalt de zzp’er(s).

 

uitleg

 

Goed opdrachtgeverschap

Vanuit onze rol als contractmanager bieden wij niet alleen een goede dienstverlening voor uw organisatie, maar ook richting de zelfstandige professional. Naast de basiszaken zoals een correcte digitale afhandeling van administratieve zaken, tijdige betalingen en een heldere communicatie, bieden wij aan SWF gelieerde zzp’ers enkele extra’s gedurende de looptijd van hun opdracht(en):

  • De zzp’er krijgt onder meer toegang tot een besloten online zzp-community.
  • Kan profiteren van collectiviteitskorting op verzekeringen .
  • Wordt uitgenodigd voor interactieve kennisbijeenkomsten.
  • Daarnaast staat ons zzp back office op werkdagen altijd klaar voor het beantwoorden van eventuele vragen.